Trees De Mits

Frozen Brains

20.11.2004 - 27.02.2005

Zeedijk 635 - Knokke
Trees De Mits sculpteert delen van het menselijk lichaam: blow-ups van nieren, een moule van een elleboog, een kwab hersenen waaruit een vervormde hersenstam groeit, een leverachtig volume, een serie ribben die door een elastische ruggengraat bijeen wordt gehouden... De kunstenaar beperkt zich niet tot vormen die beantwoorden aan de anatomische werkelijkheid maar sublimeert en stileert. Haar objecten zijn poëtische suggesties van menselijke organen. De Mits geeft vooral vorm in klei of porselein die ze al of niet met een glanzende glazuurlaag bedekt. Haar smetteloze wit, likken okergele 'ontsmettingsvloeistof' en cleane, uitgepuurde volumes roepen associaties op met streng klinische hygiëne. Daarnaast integreert ze ook allerlei 'objects trouvés' uit de medische wereld in haar werk. Chirurgische handschoenen, rubber slangetjes, glazen kolven en kastjes en tafeltjes die niet zouden misstaan in een ziekenhuislaboratorium duiken ondermeer in haar installaties op.



Frozen Brains kan inhoudelijk worden gelinkt aan een horrorklassieker als Dr. Frankenstein of aan de recentste wetenschappelijke ontwikkelingen rond klonen: hersenen die ter bewaring worden diepgevroren om, wanneer de kloontechniek op punt staat, te worden ontdooid en getransplanteerd in een door de mens samengesteld nieuw lichaam. De titel duidt bovendien op een formeel aspect van De Mits' objecten: in werkelijkheid vlezige en soepel beweeglijke organen lijken door toedoen van de kunstenaar bevroren tot beenharde, samengebalde stijve organen die niet hoeven te functioneren als levensnoodzakelijk onderdeel van een menselijk lichaam maar als esthetisch object een eigen leven kunnen leiden.

Het werk van Trees De Mits (°1951) is een steeds groeiend laboratorium van ruimtelijke elementen en digitale beelden. Nu eens zijn ze rudimentair en nauwelijks te duiden, dan weer herkenbaar. Ze ontstaan vanuit een welbepaald concept waarbinnen het intuïtieve en het proces van het maken richting geven aan het oeuvre. Zonder hiërarchie vullen de beelden elkaar aan als een vage herinnering of een duidelijk verslag.
Het lichaam, anatomie en de medische wereld zijn een inspiratiebron en een vertrekpunt.
Reizen en werkperiodes als 'artist in residence' zijn niet weg te denken uit haar parcours en beïnvloeden meer en meer het werk. Het fysiek ondergaan van de dominantie van een cultuur of landschap stuurt de selectie en de registratie van nieuwe en onbekende beelden. De Mits vindt het een uitdaging intimiteit en zintuiglijkheid centraal te stellen binnen een voornamelijk conceptueel geworden kunst.

Trees Demits is docente keramiek en glaskunst aan Sint-Lucas in Gent. Ze heeft tentoonstellingen in binnen- en buitenland op haar actief. Keramiek is voor haar niet zomaar een kunstambacht, maar een volwaardige manier om zich artistiek uit te drukken. Daarnaast gebruikt De Mits fotografie en video in haar werk.
Selectie werken