Jan De Vliegher

Garden

14.07.2018 - 09.09.2018

Zeedijk 635 - Knokke
Jan De Vliegher’s schilderkunst sluit aan bij de schilderkunstige traditie van de eerste impressionisten als Edgard Degas en Edouard Manet die in hun zoeken naar schilderkunstige oplossingen ook naar de kundige lichtinval en een magistrale stofsuggestie zochten. De Vliegher heeft doorheen de jaren een eigenhandig handschrift ontwikkeld dat nonchalant is en een onaf karakter heeft dat onze verbeelding prikkelt.

Voor zijn nieuwe reeks Garden vond hij inspiratie in de Kew Gardens in London en in de tuinen van Monet in Giverny. De Vliegher geeft een grote vrijheid aan de interpretatie van de natuur en deze vrijheid ervaart hij ook tijdens het schilderen. Het schilderij kan verder geabstraheerd worden zonder verlies van de realiteit.

De Vliegher zet de fysieke wereld voortdurend om in een picturale wereld. Hij schildert een levensblije realiteit op doek door gebruik te maken van pure  primaire en  ongemengde frisse kleuren. Zijn manier van schilderen wordt getypeerd door de onmiddellijke formulering van de onderwerpen en de snelle aanpak. Hij schildert met licht en verf waarbij de verf een riante lichtwaarde krijgt  en een abstraherende factor wordt in het bepalen van het beeld. Hij weet precies hoe hij met de juiste penseelvoering een licht of donkereffect moet neerzetten of een bepaalde stofsuggestie kan opwekken. De smeuïge verfbehandeling heeft daarbij ook een sensuele touch. Met een eigen kleurenpalet zet hij de geregistreerde omgeving vlot en beweeglijk naar zijn hand. Wij worden daarbij gevraagd om in zijn manier van kijken te participeren, wij worden getuigen van zijn waarnemingen.

Ieder werk is het resultaat van vele werken die in serieel verband ontstonden. Voor ieder werk is er een juist moment en dat moment wordt op het juiste ogenblik vastgelegd. Elk  werk genereert een ander en zo gaat hij door tot het thema uitgeput is en de lust is verdwenen. Elk schilderij krijgt op die wijze telkens een nieuw begin.

De Vliegher schildert geen maatschappelijke werkelijkheid en hanteert ook geen post-moderne visie op het verleden of de politieke realiteit maar schildert een zuivere emotionele blik op zijn wereld. Hij drijft het schilderstempo op en gaat op een directe manier de abstractie in de figuratie  opwekken en in de verf vastleggen. Zijn schilderijen stralen enkel uit wat ze voorstellen: enthousiasme. De verf, de toets, de penseelvoering geven aan  zijn schilderijen presence. De kleur wordt daarbij een afgeleide van de realiteit, het licht is de algemene blikvanger die het beeld in beeld brengt. Dat beeld construeert, manipuleert en concretiseert hij naar eigen voelen. Zijn onderwerpen roepen geen menselijke of maatschappelijke problemen op, enkel picturale oplossingen vinden is zijn probleem, waar hij blijkbaar probleemloos mee omgaat.

De Vliegher schildert op een suggestieve wijze maar wekt nooit het gevoel op dat er iets te gebeuren valt. Elk bevreemdend effect wordt bewust uit de weg gegaan om de picturale vreugde niet in de weg te staan. Zijn werk is geen oppervlakkige decoratieve schilderkunst maar ook geen vergeestelijkte beelding of diepzinnige visionaire kunst. De Vliegher registreert de visuele schoonheid en plaatst ze in een picturale ruimte. Hij wil geen nabootsing en fragmenteert, reduceert, laat bepaalde delen weg om andere naar voor te brengen, creëert lacunes die door de toeschouwer kunnen ingevuld worden en brengt verschuivingen aan in de perspectief die het beeld versterken. Uiteindelijk heeft hij eenmaal het onderwerp gekozen, enkel een penseel, doek en verf nodig om het te schilderen en om de toeschouwer te verrukken zonder veel verhaal of grootsprakerigheid.
Selectie werken