Carl De Keyzer

Extra Libros

18.03.2006 - 05.06.2006

Zeedijk 635 - Knokke
Carl De Keyzer (Kortrijk 1958) is een fotograaf met wereldfaam. Veel van zijn foto's horen nu al tot het collectief beeldgeheugen van deze tijd. Hij is een fotograaf pur sang. Hij maakt gebruik van de typisch fotografische technieken: het kiezen van een kader en een moment. Hij ensceneert zijn beelden niet, neen, hij knipt ze uit het bestaande. Men noemt hem de belangrijkste in leven zijnde 'echte' Belgische fotograaf.

Van 1982 - 1989 was hij docent fotografie aan de koninklijke academie voor schone kunsten van Gent, in diezelfde periode was hij oprichter en co-directeur van de fotogalerij XYZ in Gent. HIj nodigde er de meest eminente fotografen ter wereld uit. Het werd zijn niveau. In 1990 werd hij 'nominee' bij het foto-agentschap Magnum en in 1994 volwaardig lid. Hij hield al een honderdtal solo-exposities overal ter wereld. Elk nieuw fotoboek met zijn werk is een belangrijke gebeurtenis in de wereld van de fotografie.

Het   Zwart Huis brengt nooit eerder gepubliceerde   foto's van Carl De Keyzer. Dit is een buitenkans. Inderdaad, elk project van deze fotograaf is het resultaat van lange en vele reizen, uitgebreid onderzoekswerk en proefopnamen. Uiteindelijk verschijnt er in de tentoonstelling en het boek slechts een selectie van het werk. Daarbij ontstaat nieuwsgierigheid naar het andere werk, het niet getoonde, de foto's waarbij hij twijfelde of hij ze nu wel of niet zou opnemen in de reeks. Deze - vaak belangrijke - foto's zijn nu te zien. En omdat het Zwart Huis zeven kamers telt en Carl De Keyzer zeven originele fotoboeken maakte koos hij voor een kamer per boek.

De zeven boeken:

Oogspanning    (1984)

De opnamen werden gemaakt tussen 1981 en 1984. De jonge Carl De Keyzer brengt ze in een boek dat hijzelf uitgeeft. Nu al met een eigen stijl. De   foto's zijn het resultaat van een aantal reizen langs de Franse, Belgische en Engelse kustplaatsen.

India    (1987)

Het eerste grote boek van Carl De Keyzer. Tijdens de moessonseizoen van 1986, 1986 en 1987 trok hij naar India. Hij ontmoette er tegelijk grote problemen en lachende mensen. Tegen een vibrerende achtergrond fotografeert hij die mensen helder en scherp in de voorgrond. Het gaf India een ander gezicht.

Homo Sovieticus      (1989)

Tijdens de jaren van de glasnost 1988 en 1989 fotografeert hij een bevreemdend land, met veel mannen in beeld. Het is een krachtige en geheimzinnige fotoreeks. Carl De Keyzer creërde er een sfeertje van onbegrijpelijkheid.

God. Inc.      (1992)

Het boek bracht opschudding. Het toonde een zere plek in de Amerikaanse cultuur, een collectieve goedgelovigheid. Om die opnamen te maken reisde Carl De Keyzer met een mobilhome anderhalf jaar door het land. Het was de tijd van de golfoorlog.

East of Eden    (1996)

Met een minder scherp afgelijnd onderwerp, maar met een intelligente benadering fotografeerde Carl De Keyzer hier het grensgebied tussen cultuurwerelden. De Oostbloklanden na de val van de muur. Critici beschouwen dit vaak als zijn beste werk. Tot nu toe.

EVROPA    (2001)

Na het Oostblok en de Verenigde Staten betreedt Carl De Keyzer plechtig zijn eigen Europa en hij doet dat in het spoor van de keizer die toch een beetje zijn naamgenoot is. In feite stelt hij de oude cultuurmanifestaties in vraag waarbij een oude glorie wordt opgehemeld. Het boek is niet alleen een fotoboek het is tegelijk een denkoefening.

Zona     (2003)

Een fotoreeks over de gevangeniskampen in Siberië. Het is de eerste grote reeks in kleur. De foto's tonen het onbekende, de meest verafgelegen en bewaakte samenscholingen van mensen, en hoe de menselijkheid zich daar ontwikkelt. Het is een reeks zonder heldendom, pijnlijk herkenbaar, alsof het gewoon is.
Selectie werken