Albert Pepermans

Et voilà Pepermans

17.03.2018 - 05.05.2018

Rivoli Building #12 - Brussel
Zwart Huis Knokke brengt een hommage aan Hugo Claus naar aanleiding van zijn 10-jarig overlijden. De tentoonstelling 'Et voilà le travail' belicht de samenwerking tussen Hugo Claus en Albert Pepermans. Ze realiseerden in 1990 en 1995 drie projecten : 'Steeds/Cité', '10 Dagen met Libération' en 'Et voilà le travail'.
Zwart Huis Brussels toont meer werk van graficus Albert Pepermans uit dezelfde periode.

ZWART HUIS KNOKKE 
Et voilà le travail

Parijs leverde de inspiratie voor de tekeningen in 'Steeds/Cité' (1990). Van elke tekening maakte Pepermans een positieve en een negatieve versie, waarbij het wit-zwart het zwart-wit versterkte. Claus schreef gedichten bij de tekeningen en deed iets vergelijkbaars: hij componeerde tien tweeluiken, waarbij het ene gedicht het negatief is van het andere.

Voor '10 dagen met Libération' (1990) gaven Claus en Pepermans gedurende tien dagen hun plastische visie op artikelen uit het dagblad Libération. Zij werkten elk in hun atelier, respectievelijk in Frankrijk en België, zonder elkaar te zien of te horen. Het enige bindende element tussen beide kunstenaars was materieel: hetzelfde papier, hetzelfde formaat, dezelfde techniek. Wat betreft thema’s en inspiratie was er geen afspraak. Per dag werden de werken genummerd zodat de werken één geheel vormen in een tweeluik.

'Et voilà le travail' (1995) bestaat uit tien monochrome werken op papier, formaat 150 x 200 cm. Pepermans maakte schetsen, Claus schreef er ‘tien kwatrijnen voor Albert Pepermans’ bij. Pepermans bracht ze in handschrift aan onder de monochrome sjabloonvelden. Het thema: vervreemding, vervagende herinnering, verlorenheid.

ZWART HUIS BRUSSELS
Et voilà Pepermans

De titel van de Brusselse tentoonstelling ‘Et voilà Pepermans’ benadrukt het ongecompliceerde, speelse en directe aspect van zijn oeuvre. Monumentale uitbundige werken op papier worden gecombineerd met een meer ingetogen reeks kleine tekeningen die Pepermans maakte in de jaren ‘90. Primaire kleuren, uitvergrote objecten en personages staan centraal. Invloeden vanuit de mediawereld, de strip en de reclame alsook zijn fascinatie voor Pop Art en Dadaïsme zijn sterk aanwezig.
Het werk van Albert Pepermans is een weerspiegeling van de man zelf: energiek, intuïtief en veelzijdig. Voor het grootste deel van zijn creaties gebruikt Pepermans verf, inkt en papier. Toch houdt de beperkte hoeveelheid aan materiaal deze artiest niet tegen om eindeloos te spelen met vorm, kleur en onderwerp.