Stief DeSmet

In zijn werk en leven onderzoekt Stief DeSmet, (België °1973) de dubbelzinnige relatie tussen natuur en cultuur, zoals de manipulatie van de natuur door mensenhanden en vice versa. De kunstenaar lijkt voortdurend gevangen te zitten tussen zijn werkelijke bestaan ​​in een hectische, op consumptie gebaseerde moderne samenleving en een verlangen naar een sublieme, utopische natuurlijke staat. Tegelijkertijd is hij kritisch en bekijkt hij op subtiele wijze de relativiteit van dit verlangen naar een idyllische fantasie met een serieuze dosis ironie. Door iconische beelden te manipuleren verzet hij mogelijke betekenissen, voegt een betekenislaag toe of misleidt hij de toeschouwer. DeSmet snijdt zijn waarneembare omgeving als het ware in stukken en herschikt deze onder de vorm van schilderijen, sculpturen, collages, performances of video’s.

In de tentoonstelling “… cette parade sauvage” stelt DeSmet een nieuwe reeks schilderijen en sculpturen voor. De architectuur van het unieke atelier dat hij liet optrekken in de Leiestreek vormt onrechtstreeks de basis voor deze recente werken. Na een passage van een bevriende muzikant/componist analyseerde de kunstenaar de tonen die de muzikant tijdens een improvisatie teweegbracht in het vierkante atelier. Op basis van deze klanken ontwikkelde DeSmet een 8-ledig grafisch alfabet. De vormen die refereren naar de akoestische kwaliteiten van de ruimte waardoor er via klank een vormelijke vertaling van de architectuur ontstaat. Verwijzend naar de idyllische plek waar hij dagelijks werkt, kan de reeks schilderijen als autobiografisch en intiem worden beschouwd.

Picturaal en inhoudelijk neemt DeSmet met zijn nieuwe werk meer en meer afstand van het narratieve. Hij poogt de schilder- en beeldhouwkunst in zijn essentie te vertalen. Terwijl vorm, kleur en materie primeren, bevatten de composities eveneens een directe of indirecte verwijzing naar zijn omgeving: een stormachtige lucht, flora en fauna uit de tuin, de kosmos tijdens nachtelijke sessies, jazzmuziek of vage herinneringen van reizen. Het archaïsche karakter in zijn werk is mede te danken aan het gebruik van de evenzeer archaïsche techniek (olieverf op doek) en materiaal (brons en bladgoud).

Stief DeSmet (°1973, Deinze) woont en werkt in Bachte-Maria-Leerne(B) en Minot (Fr.) Hij studeerde aan KASK en LUCA School of Arts in Gent (België). De voorbije jaren had hij solopresentaties in o.m. Cultuurcentrum De Garage Mechelen (België), de Brakke Grond, Amsterdam (Nederland), MUDEL, Deinze (België) en Be-Part, Waregem (België). Voor Beaufort 2018 creëerde hij het permanente kunstwerk Monument for a Wullok, een reusachtige bronzen wulk langs de kustlijn van Oostende. In 2005 was hij laureaat van de Provinciale prijs voor Beeldende Kunsten van Oost-Vlaanderen (België). Zijn werk is te vinden in privécollecties in België, Nederland, Frankrijk, de VS, Zwitserland en in openbare ruimtes in België, Nederland en Frankrijk.