Philip Aguirre

Philip Aguirre maakte in Senegal een grote vertikale houten sculptuur , “Gaalgui” genaamd . “Gaalgui” betekent prauw in Wolof, één van de gesproken talen in Senegal. De “Gaalgui” is de vissersboot die gebruikt wordt voor de traditionele visvangst maar de laatste jaren ook gebruikt wordt voor de clandestiene migratie naar de Canarische eilanden. Aguirre maakte het werk samen met plaatselijke ambachtslui en wil het verhaal vertellen van deze vissers, scheepsbouwers en jonge migranten.


Gefascineerd door de vormen en kleuren van de prauwen maakte hij assemblages met wrakstukken van deze boten. Het is de beeldhouwer “pur-sang” die hier aan het werk is
en zich speels en onbevangen laat inspireren door deze vormen en kleuren.



Philip Aguirre y Otegui (°Schoten 1961) woont en werkt in Antwerpen. Hij studeerde beeldhouwkunst.aan de Koninklijke Academie te Antwerpen en is leraar aan de kunsthumaniora. Sint Lukas Brussel. Zijn beeldhouwwerken zijn doorgaans gemaakt uit klassieke materialen zoals brons, terracotta, hout, klei of gips en geven steeds een diepmenselijke tragiek weer.
 De politieke aktualiteit, met daarin het individu binnen de migratie- en vluchtelingenproblematiek, is vaak Aguirre's inspiratiebron. Getuigen daarvan zijn de 'Matrasdrager' (Biac, Zaventem), de 'Waterdrager' (Universiteit Antwerpen), 'De man tegen de muur' (collectie Dexia, Brussel), 'De man met de Toeter' (dorpsplein Kaprijke), “Speakerscorner”(Muzee, Oostende).



In 2008 bracht het Mercatorfonds de monografie “ Sculptures” uit over het werk van Aguirre.
Naar aanleiding van deze publicatie organiseerde het Middelheim museum te Antwerpen een tentoonstelling in het Braempaviljoen.
Tentoonstellingen