Carole Vanderlinden

Mon seul désir

07.09.2017 - 28.10.2017

Rivoli Building #30 - Brussel
Enkele woorden over het werk van Carole Vanderlinden naar aanleiding van een tentoonstelling en een boekvoorstelling in Galerie Zwart Huis in Brussel

Carole Vanderlinden (Brussel, 1973) maakt voornamelijk schilderijen en geschilderde werken op papier. Ze studeerde schilderkunst in Gent, waar ze jarenlang heeft gewoond. Haar eerste solotentoonstelling vond plaats in 2004, in de bijzondere Gentse kunstplek Croxhapox, waar ook Michaël Borremans debuteerde.

De beste manier om het werk van Carole Vanderlinden voor te stellen, denk ik vandaag, is door te beschrijven hoe het tot stand komt. Met deze ontstaansgeschiedenis in het achterhoofd is het waarschijnlijk makkelijker om haar werk te lezen. Veel kunstenaars laten zich inspireren door bestaande kunstwerken of oeuvres, die ze meestal tijdens hun jeugd hebben leren kennen, vaak in boeken of tijdschriften, soms in musea of galerieën. Carole Vanderlinden leest en doorbladert ook veel boeken, maar ze bezoekt vooral veel musea voor oude of etnografische kunst. Ze gaat daarbij niet zozeer op zoek naar kunstwerken, maar wel naar gebeurtenissen, tekeningen, voorwerpen, motieven, kleuren en ritmes die haar aanspreken. Twee keer heb ik haar op zo’n ontdekkingstocht vergezeld, één keer in Brussel en één keer in Parijs. Schijnbaar alles kan haar boeien: een met zigzagstrepen versierd tapijt van de Navajo, Egyptische albasten kanopen van 1500 voor onze tijdrekening, 18de-eeuws geglazuurd biscuit uit Doornik, een herbarium enzovoort. Deze motieven, vaak met bijbehorende teksten, worden nagetekend in schetsboeken. Later worden ze al schilderend hernomen op papier, waarbij nieuwe combinaties of composities ontstaan. Het valt daarbij op dat deze werken op papier meestal heel luchtig blijven, met veel uitsparingen, als minimale collages. Parallel aan deze praktijk, werkt Vanderlinden dagelijks aan verschillende schilderijen, die niet vooraf bedacht worden. Laag na laag blijven ze zich ontworstelen aan elke vorm van controle of overzicht. Soms duiken daarbij motieven op die we kennen van de werken op papier. Ze worden ingezet als middelen om een schilderij tegen te werken, uit zijn balans te brengen, weer in evenwicht te brengen of te sluiten. Doorheen deze praktijk raken de motieven verdicht, ze worden compacter en massiever, ze versmelten met de koppige factuur van het schilderij.

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling verschijnt de plaquette ‘Mon seul désir’, vormgegeven en gepubliceerd door Posture Editions. Het boek is een vervolg op het eerder verschenen ‘Nocturne’ (2013). Ook deze keer bevat het reproducties van werken op papier van Carole Vanderlinden en een onirisch essay van mijzelf, geïnspireerd door de werken op papier van Carole en het middeleeuwse wandtapijt La dame à la licorne, dat we samen hebben bezocht.


Hans Theys, Montagne de Miel, 2 augustus 2017
Selectie werken