Koen Wastijn

Koen Wastijn (°1963) maakt werk vanuit een maatschappij- en cultuurkritische attitude. Met zin voor historisch perspectief neemt hij verschillende facetten van onze samenleving onder de loep. Het accent ligt vooral op marketingstrategieën en de industrieën rond wetenschap, consumptie en entertainment. Daarnaast verdiept Wastijn zich ook in de actuele problematiek van culturele heterogeniteit.
Hoewel dit zeer mensgerichte inhouden zijn, stelt de kunstenaar in zijn hele oeuvre niet de mens zelf, maar het dier centraal. Hij laat het dier functioneren als ‘spiegel van de Mens’ en ‘definitie van de Ander’. Dit in een poging om de huidige Mens binnen zijn in de loop van de geschiedenis onomkeerbaar veranderde fysieke omgeving en steeds meer versplinterde denkwereld te herdefiniëren. Het dier staat hiervoor als matrix. De mens als vertwijfeld dier: een tragikomisch wezen.
In Rabbits are batteries presenteert Wastijn een selectie uit zijn multimediale oeuvre. Video’s, sculpturen, reële dierlijke organismen, tekeningen, keramiek en objecten worden me elkaar in een uitgekiende interactie geplaatst.

Koen Wastijn deed zijn eerste stappen in kunstmiddens als helft van het duo Wastijn & Deschuymer. De kunstenaar leeft en werkt in Brussel. Sinds een tentoonstelling in Melbourne (1998) en een ‘Artist-in-Residence’ in Sidney (2002) reist de kunstenaar nu geregeld voor een korter of langer werkverblijf naar Australië. In 1993 behaalde hij de Prijs van de Jonge Belgische Schilderkunst. Hij nam deel aan belangrijke tentoonstellingen zoals Beeld/Beeld (1994 Muhka), L’Empreinte (1997 Centre Georges Pompidou Paris), Worldexpo 2000 (Belgisch Paviljoen Hannover).

Tentoonstellingen