Johan Clarysse

Is evil of great importance to the good

01.03.2009 – 17.05.2009
In 2006 verbleef Johan Clarysse in een kunstenaarsresidentie in Andalusië. Hij raakte er gefascineerd door de processies tijdens de Semana Sancta omwille van hun inhoudelijke en puur plastische motieven: de boetelingen met hun puntkappen (die ook al Goya fascineerden), de ingetogen vrouwen met mantilla, de loodzware barokke draagplatforms, de verstilde dramatiek.
Deze beelden brachten bij Clarysse zowel gevoelens van aantrekking als van afkeer teweeg en deden vragen rijzen over de verwevenheid van religie en politiek, over pijn en geweld, over collectieve identiteit en ontindividualisering, over geënsceneerde en authentieke emotie.

Op basis van eigen fotomateriaal, videomateriaal en gemanipuleerde internetbeelden verwerkte de kunstenaar deze processie-ervaring tot een reeks schilderijen en tekeningen met als centraal thema de dubbelzinnige impact van ideologieën op het individu. Een aantal werken in de reeks refereren onder meer naar de Ku Klux Klan en andere politiek gewelddadige ideologieën.

Johan Clarysse (°1957) die zich pas na zijn studies filosofie aan de kunst wijdde, woont en werkt in Brugge. Zijn veelzijdige opleiding weerspiegelt zich in zijn oeuvre.

Selected works